PAM i ett nötskal

Servicefacket PAM rf är ett fackförbund för dem som arbetar inom privata servicebranscher. Vi har 190 000 medlemmar, varav två tredjedelar är kvinnor. De flesta av våra medlemmar arbetar inom detaljhandel, turism, restaurang- och fritidstjänster, fastighetstjänster och bevakningsbranschen.

Vi förhandlar om kollektivavtal för servicebranscher. Vi förbättrar möjligheterna för arbetstagarna inom våra branscher att påverka arbetet, arbetsgemenskapen och säkerheten i arbetet samt utvecklingen av affärsverksamheten. Vi främjar demokrati, rättvisa, jämlikhet och social trygghet på nationell och internationell nivå.

PAM bevakar sina medlemmars intressen

• Vi för samman och förenar anställda inom servicebranscher.
  • Vi erbjuder medlemmarna stöd och trygghet i arbetslivet.
  • Vi förhandlar om kollektivavtal för servicebranscherna och utövar tillsyn över hur de genomförs.
  • Vi påverkar lagstiftningen om arbetslivet.
  • Vi främjar förtroendevaldas verksamhet och intressebevakning på arbetsplatserna.

PAM i siffror

medlemmar

nya medlemmar år 2022

av medlemmarna är kvinnor

är under 31 år

förtroendevalda

fackavdelningar

kollektivavtal

anställda

PAM:s förvaltning

Förbundskongressen

Förbundskongressen, som ordnas vart fjärde år, utövar den högsta beslutande makten i PAM. Förbundskongressen fastställer förbundets mål och godkänner verksamhetsprogrammet. Förbundskongressen väljer

Vid förbundskongressen fattas besluten av förbundsmedlemmar, som före mötet genom val valts ut som representanter till förbundskongressen.

Förbundskongressen bedömer förbundets verksamhet samt drar upp riktlinjer och beslutar om den framtida verksamheten i form av ett målprogram. Den väljer personer till förbundets förvaltning och förtroendeuppdrag. Den behandlar dessutom de initiativ som fackavdelningarna har lämnat.

Kongressrepresentanter väljs bland medlemskåren

Vid förbundskongressen finns ett antal kongressrepresentanter enligt medlemsantalet: en representant per påbörjade 600 medlemmar i valkretsen. Kongressrepresentanterna väljs i förbundskongressvalet. Vid valen har alla medlemmar rösträtt och valbarhet, med undantag av studerande- och pensionärsmedlemmar eller förbundets funktionärer.

Nästa förbundskongress ordnas i Jyväskylä 24–26.10.2023.

Fullmäktige

Fullmäktige utövar beslutanderätt i PAM i de ärenden som inte enligt förbundets stadgar eller enligt lag ska avgöras av förbundskongressen eller styrelsen. Fullmäktige beslutar

Mandattiden för fullmäktige är fyra år och fullmäktige sammanträder två gånger om året. Vårmötet hålls i maj–juni och höstmötet i november–december. Medlemmarna i fullmäktige väljs vid förbundskongressen. De representerar PAM-medlemmar från olika delar av Finland och olika yrkesgrupper.

Fullmäktige består av en ordförande, två vice ordförande, 50 medlemmar och 10 allmänna ersättare.

Varje ordinarie fullmäktigeledamot har tre personliga ersättare. Medlemmarna har valts med beaktande av områden, yrkesgrupper och medlemskårens struktur.

Fullmäktige 2023-2027

Fullmäktigeordförande: Sami Viitasaari
Fullmäktiges 1. vice ordförande: Christa Pessi
Fullmäktiges 2. vice ordförande: Suvi Röntynen

Alla medlemmar i fullmäktige (pdf)

Styrelsen

Styrelsen styr förbundets praktiska arbete. Den ansvarar för att de beslut som fattas av förbundskongressen framskrider och leder förbundets verksamhet.

Styrelsen bland annat ser till att förbundets och fackavdelningarnas verksamhet överensstämmer med de riktlinjer som fastställts vid förbundskongressen samt att de är förenliga med gällande stadgar

Styrelsen väljer verksamhetsledaren och förbundets anställda i chefsposition samt utser ledningsgruppen. Dessutom ansvarar den för genomförandet av förbundskongressvalet.

Styrelsens mandatperiod är fyra år och styrelsens sammanträder i genomsnitt 11 gånger per år.

Styrelsemedlemmarna väljs av förbundskongressen. Styrelsen består av ordföranden (förbundets ordförande), ordförandens personliga ersättare, 15 medlemmar och tre allmänna ersättare.

Om styrelsen måste kompletteras under förbundskongressperioden, fattas valet av fullmäktige.

Medlemmarna i styrelsen deltar i fullmäktiges sammanträden och i planeringsdagarna för sitt område. En del av styrelsemedlemmarna är även medlemmar i branschkommittéer på sitt område.

Styrelsen 2023-2027

Ulla Leskinen
Melina Mäkelä

Ordförande

PAM:s ordförande är styrelsens ordförande, som kallas förbundets ordförande. Ordföranden väljs vid förbundskongressen, som ordnas vart fjärde år. Ordföranden är ordförande på heltid och dessutom väljs en personlig ersättare för ordföranden.

Ordföranden leder styrelsen som har till uppgift att

Annika Rönni-Sällinen har varit ordförande för förbundet sedan 2019. Innan dess var hon bland annat förhandlingschef i PAM och avdelningschef vid FFC.

Förbundets stadgar

Servicefacket PAM rf är ett fackförbund för dem som arbetar inom privata servicebranscher. Förbundets namn är Servicefacket PAM rf, på finska Palvelualojen ammattiliitto PAM ry.

Servicefacket PAM rf kallas i stadgarna för förbundet. Dess fackavdelningar kallas avdelningar.

Förbundets hemort är Helsingfors och verksamhetsområdet hela Finland. Förbundets språk är finska och svenska. Protokollspråket är finska.