Nappaa kesätyöntekijän vinkit talteen!

Oletko kesätöissä myyjänä, tarjoilijana, kioskityöntekijänä, vartijana, siivoojana, kiinteistönhoitajana, huvipuistotyöntekijänä tai pikaruokaravintolatyöntekijänä? PAM on ammattiliittosi ja sinua varten.

Viimeksi päivitetty: 26.04.2024

Tervetuloa kesätyön maailmaan! Toivotamme sinulle mukavaa kesää sekä kivoja kesätyökokemuksia! Olemme koonneet tälle sivulle tietoa työsuhteeseen ja työelämään liittyvistä asioista, toivottavasti niistä on sinulle iloa.

Muista, että PAMin jäsenenä saat turvaa ja tukea myös kesätyön aikana ja olet oikeutettu jäsenpalveluihin. Samalla saat rahanarvoisia jäsenetuja, kuten CityShopparin edut ilmaiseksi käyttöösi koko vuodeksi.

Klikkaa alla olevasta sisällysluettelosta otsikkoa ja siirry lukemaan vinkkejä!

1. Työhaastattelu
  2. Kun aloitat työt: työsopimus, työehtosopimus, työvuorot, perehdytys, verokortti, liity jäseneksi
  3. Kun olet töissä: palkka, työvuorolista, tauot, sairastuminen, lisätyö, työturvallisuus, työnteko helteellä
  4. Ongelmia työpaikalla: yleiset epäkohdat, mistä saa apua
  5. Työsuhteen päättyessä: työtodistus, loppupalkka, lomat
  6. Muuta hyödyllistä tietoa kesätyöntekijöille ja nuorille: Tutustu ja tienaa, alle 18-vuotiaat työntekijät

Haastattelun tavoitteena on selvittää, millainen hakija on henkilönä, millaiset vuorovaikutustaidot hänellä on sekä sitä, onko hän aidosti kiinnostunut hakemastaan työtehtävästä. Lue lisää työhaastatteluun valmistautumisesta.

Saako työnantaja kysyä työhaastattelussa mitä vaan? Ei saa.
Lue, mitä laki sanoo työnantajan oikeuksista ja rajoitteista työnhakuprosessissa. Lue lisää työhaastattelun pelisännöistä

Voit myös treenata työhaastattelua videohaastettelusimulaattorilla. Pääset harjoittelemaan videotyöhaastattelua kolmella eri kielellä autenttisessa ympäristössä.

Kun työsuhteesi on alkanut, sinulla on oikeus työsopimuksessa määriteltyyn palkkaan, työaikaan ja muihin sovittuihin työsuhteen ehtoihin sekä turvalliseen työympäristöön. Sinulla on myös oikeus liittyä ammattiliittoon.

Tee aina kirjallinen työsopimus

Muista tehdä ja allekirjoittaa työnantajasi kanssa aina kirjallinen työsopimus, josta saat itsellesi kopion. Työsopimuksessa sovitaan työsuhteen ja työn tekemisen ehdot. Työsopimusta ei ikinä saa solmia heikommin ehdoin kuin mitä alan työehtosopimuksessa on sovittu. Työsopimukseen on kirjattava muun muassa voimassaoloaika, palkka, työaika ja työtehtävät. Lue lisää työsopimuksesta ja mitä siihen on kirjattava.

Työehtosopimus

Tarkista, että työsopimuksessa sovittu palkkasi on työehtosopimuksen mukainen. Lue nuorten ja kesätyöntekijöiden palkoista eri aloilla. Lisää tietoa muista työehdoista löydät työehtosopimuksista.

Työvuorot ja työvuoroluettelo

Työvuoroluettelo eli työvuorolista on annettava sinulle hyvissä ajoin. Siihen merkittyjä työvuoroja ei saa muuttaa tai perua ilman työntekijän eli sinun suostumustasi. Jos työvuoroluetteloon tehdään muutoksia, on niistä hyvä sopia aina kirjallisesti. Pidä myös itse kirjaa tehdyistä työvuoroistasi. Palkka, lisät, ylityöt, lisätyöt ja lomakorvaus on helpompi tarkistaa, kun työvuorot ovat sinulla itselläsi ylhäällä.

HUOM! Sadesää ei ole pätevä syy muuttaa työvuorolistaa ilman yhteistä sopimusta.

Työnantajalla ei ole oikeutta muuttaa yksipuolisesti työvuorolistaa esimerkiksi tilanteessa, jossa sadepäivä vie asiakkaat jäätelökioskilta tai terassilta tai on muuten hiljaista. Työvuorolistaan merkitty työvuoro on aivan oikea työvuoro ja siitä maksetaan työntekijälle aina palkka. Jos työnantaja peruu työvuoron, hänen kuuluu kuitenkin maksaa palkka perutulta vuorolta.

Perehdytys

Sinut kuuluu perehdyttää työtehtäviisi. Huolehdi että saat perehdytystä riittävästi, jotta opit turvalliset työskentelytavat. Perehdyttäminen ja työnopastus kuuluu kaikille henkilöstöryhmille ja myös vuokratyöntekijöille, kesätyöntekijöille sekä kausityöntekijöille. Kunnollinen perehdytys on tärkeää muun muassa työturvallisuuden kannalta. Lue lisää perehdytyksestä

Verokortti

Varmista, että työnantajasi saa verokorttisi! Työnantajasi tai muu suorituksen maksaja tarvitsee verokorttisi noin kaksi viikkoa ennen seuraavaa maksupäivää. Verokorttia voi hakea kirjautumalla Omaveroon.

Liity PAMin jäseneksi

Kun liityt PAMin jäseneksi, varmistat itsellesi jäsenyyden tuoman turvan ja liiton palvelut, jos työsuhteessasi tulee eteen kysymyksiä ja tarvitset apua. Lisäksi sinua auttaa työpaikkasi luottamusmies. PAMin jäsenyyteen kuuluuu myös työttömyyskassan jäsenyys, jolloin kerrytät itsellesi työssäoloehtoa ansiosidonnaista päivärahaa varten, jos joskus jäisit työttömäksi. Työssäoloehtoa kerryttää jokainen työviikko, jolloin olet työskennellyt vähintään 18 tuntia. Liity PAMiin tai lue lisää siitä, miksi kannattaa liittyä PAMiin.

3. Kun olet töissä

Työelämässä ei tarvitse pärjätä yksin. PAMin palvelut auttavat jokaista liiton jäsentä työsuhdeasioiden hoidossa ja niihin liittyvissä kysymyksissä.

Palkka ja palkanmaksu

Kun teet töitä, sinun on saatava siitä myös oikeaa palkkaa. Huolehdi, että palkka on maksettu oikein omalle tilillesi palkanmaksupäivänä. Lue miten tarkistast palkkasi

Paljonko palkkaa on maksettava alle 18-vuotiaalle, entäpä mikä on tuntipalkka kahvilatyössä lukiolaiselle? Lue nuorten ja kesätyöntekijöiden palkoista eri aloilla.

Työvuoroluettelo

Työvuoroluettelo eli työvuorolista on toimitettava kirjallisesti työntekijöille hyvissä ajoin, ihan viimeistään viikkoa ennen työvuoroluettelon ajanjakson alkamista. Laadittua työvuorolistaa voidaan muuttaa vain sekä työntekijän että työnantajan suostumuksella.

Sairastuminen

Jos olet sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtä, sinulla on oikeus sairastaa. Sairastuminen ei myöskään ole syy päättää työsuhdetta kesken kauden. Jos olet sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtä, sinulla on oikeus palkkaan sairausajalta. Lue lisää sairastumisesta

Lisätyö

Jos osa-aikainen työntekijä tekee työsopimukseen kirjatun työajan lisäksi samalle työnantajalle lisää työtä (tunteja, vuoroja), sitä kutsutaan lisätyöksi. Työnantajan on tarjottava lisätyötä ensisijaisesti jo palkkalistoillaan oleville työntekijöille ennen kuin hän palkkaa uusia työntekijöitä. Lue lisää osa-aikaisista työntekijöistä ja lisätyöstä.

Tauot

Terveelliset ja turvalliset työolot kuuluvat kaikille työntekijöille. Myös kesätyöntekijällä on oikeus pitää taukoja työpäivän aikana.

• Oikeus ruokataukoon riippuu työvuoron pituudesta, joten tarkista asia oman alasi työehtosopimuksesta. Useimmiten ruokataukoon oikeutetun työvuoron pitää olla yli 6 tai 7 tuntia.
  • Kahvitauon pituus on sovittu työehtosopimuksessa.
  • Vessassa on päästävä käymään myös ruoka- ja kahvitaukojen ulkopuolella.

Kuumissa työoloissa ja helteessä työskennellessä on oikeus lisätaukoihin. Lue lisää tauoista.

Joskus kesätyössä kaikki ei mene putkeen ja työpaikalla tai työsuhteessasi saattaa ilmetä ongelmia. Pelon ilmapiiri tai epäreilu kohtelu ei kuulu kenenkään työsuhteeseen.

Jos epäilet, että kesätyöpaikassasi

• ei noudateta työehtosopimusta tai työlainsäädäntöä
  • palkkaa maksetaan liian vähän
  • työvuoroissa on epäselvyyksiä
  • tauot jäävät pitämättä
  • työpaikkasi työskentelyolosuhteet eivät ole turvalliset tai
  • sinua ja työkavereitasi ei kohdella reilusti.

Älä jää ongelmiesi kanssa yksin, vaan nosta epäkohdat rohkeasti esille.

PAMin jäsenyys tuo turvaa sinulle. Me PAMissa haluamme olla kesätyöntekijöiden apuna ja tukena. Varsinaisena jäsenenä työpaikallasi sinua auttaa luottamusmies ja voit saada apua PAMin asiointipalvelusta tai soittamalla jäsenpalvelunumeroon.

Työturvallisuuteen liittyvissä asioissa voit kääntyä aina myös työsuojeluvaltuutetun puoleen.

Kun työsuhteesi päättyy, on hyvä tarkistaa, että kaikki työsuhteen ehdot ovat täyttyneet ja loppupalkka on maksettu oikein.

Työtodistus

Työntekijällä on oikeus saada kirjallinen työtodistus työsuhteestaan. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus antaa työtodistus kymmenen vuotta työsuhteen päättymisestä.

Vuosiloma tai vuosilomakorvaus

Myös kesätyöntekijä on oikeutettu vuosilomaan tai vuosilomakorvaukseen. Vuosilomakorvaus maksetaan, jos et jostain syystä pysty pitämään lomaa, tai vaikka sinulle ei olisi kertynyt oikeutta lomaan. Muista tarkistaa lomakorvaus palkkalaskelmasta. Lue lisää vuosilomasta

Tarkista palkkalaskelmat

Jos epäilet, että sinulle ei ole maksettu palkkoja oikein tai lisät puuttuvat, tarkasta palkkasi työehtosopimuksesta. Jäsenenä voit olla yhteydessä myös PAMin työsuhdeneuvontaan, p. 030 100 620.  Lue miten tarkistat palkkasi

Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma

Useille aloille on sovittu myös erillinen Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma koululaisille. Lue lisää Tutustu ja tienaa -ohjelmasta.

Oletko alle 18-vuotias nuori työntekijä? Tutustu sinua koskeviin erityismääräyksiin.

Kesätyö alkamassa palvelualalla? – Nämä 5 asiaa on jokaisen kesätyöntekijän hyvä tietää

Palvelualan kesätyö kiikarissa ja haastattelu edessä? Katso vinkit työhaastatteluun

Tipahtiko tilillesi palkka kesäduunista? Näin tarkistat, että se on maksettu oikein

Mitä kesätyöntekijän on tärkeä tietää työvuoroista?

Kesäduunit paketissa? Muista ainakin nämä kolme asiaa työn päättyessä.