02.10.2023 08:30

Ihmiset keskiössä PAMin liittokokouksessa

Kuten PAMin toiminnassa yleensä, niin myös liittokokouksessa kaikki rakentuu ihmisten ja yhdessä tekemisen ympärille.

Iloisia kokousedustajia PAMin liittokokouksessa 2019. Kuva: Pasi Salminen

Neljän vuoden välein järjestettävä Palvelualojen ammattiliiton liittokokous järjestetään tällä kertaa Jyväskylän Paviljongissa 24.–26.10. Kokouksen järjestelyistä vastaava hallintosihteeri Anu Valve kertoo, että kokousjärjestelyt aloitettiin jo neljä vuotta sitten heti edellisen liittokokouksen jälkeen, mutta suurin työ on tehty viimeisen vuoden aikana.

”Tulevan kokouksen runko on pitkälti sama kuin viimeksi, mutta paljon on uutta. Kaikki kokousjärjestelmät asiakirjoista äänestyksiin ja vaaleihin tulevat olemaan täysin sähköisiä.” Tavoitteena on luoda mahdollisimman hyvät puitteet kokousedustajille, kun he tuovat kentän terveiset ja ovat yhdessä rakentamassa liiton tavoitteita.

Yhdessä parempaa -ajatus kantaa läpi lähes nelipäiväisen tapahtuman. Mukana on 329 kokousedustajaa, liiton henkilökuntaa ja kansainvälisiä kutsuvieraita eli noin 500 henkilöä.

”Tapahtuman keskiössä ovat ihmiset ja annamme tilaa kohtaamisille kokoustyöskentelyn lomassa. Perinteisen illallisen sijaan vietämme PAMfest 2023 -festareita, jossa esiin nousevat pamilaiset, pamilaisuus, kohtaamiset ja osallistuminen”.

Kyseessä on iso tapahtuma, jossa halutaan tuoda Keski-Suomea ja Jyväskylää esiin. Useinkaan kokousedustajat eivät juurikaan ehdi kokoustilojen seinien ulkopuolelle tutustuakseen kokouspaikkakuntaan.

”Nyt tuommekin kokouspaikkaan Keski-Suomen ihan konkreettisesti, monella eri tavalla. Luontoa, kulttuuria, lähituottajien elintarvikkeita. Puhujavieraista ja esiintyjistä lähes kaikki ovat Keski-Suomesta”, Valve kertoo.

Yhteiskunnallinen tilanne on vaikea ja yhdessä tekemisen merkitys on korostunut viime aikoina.

”Jyväskylässäkin on jotain yllätyksellistä ja perinteistä ay-henkeä nostattavaa luvassa, mutta jätetään se vielä salaisuudeksi”.

Mitä liittokokous tekee?
Liittokokous käyttää ylintä päättävää valtaa PAMissa ja se määrittelee liiton tavoitteet ja hyväksyy tavoiteohjelman vuosille 2024–2027. Liittokokous valitsee liiton puheenjohtajan, hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen, hallituksen ja valtuuston. Kokouksessa päätöksiä tekevät liiton jäsenet, jotka on ennen kokousta valittu vaaleilla kokousedustajiksi liittokokoukseen. Lue lisää liittokokouksesta

Avainsanat:

Liittokokous