21.09.2023 12:30

PAMin vaalitulos vahvistettu – liittokokousedustajat valittu

Enemmistö Palvelualojen ammattiliitto PAMin liittokokoukseen valituista kokousedustajista on uusia. Kokousedustajia valittiin 329, joista uusia ensikertalaisia nähdään Jyväskylän liittokokouksessa 183 henkilöä.

Koukousedustajia

PAMin liittokokousvaalit järjestettiin 28.8.–15.9. sähköisenä vaalina. PAMin hallitus vahvisti vaalien tuloksen torstaina 21.9.2023.

”Valittujen liittokokousedustajien joukko edustaa PAMin jäseniä monipuolisesti eri aloilta ja työpaikoilta ympäri Suomea. On hienoa, että vaalit kiinnostivat ja paikkaa kokouksessa tavoitteli lähes 800 liiton jäsentä”, järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen toteaa.

”Vaaleissa miehet äänestivät hiukan aktiivisemmin kuin naiset”, Rouhiainen jatkaa.

Kaupan alan edustajia kokouksessa on lähes 60 % valituista. Matkailu- ja ravintola- ja vapaa-ajan palvelujen edustajia 20 %, kiinteistöpalveluiden ja turvallisuusalan edustajia 17 %. Edustajia on myös erityisalojen, kuten apteekki ja kasinoaloilta kokoukseen valittuina.

Vaaleissa äänestettiin hiukan edelliskertaa aktiivisemmin, äänioikeuttaan käytti 13,4 % jäsenistöstä.

Liittokokoukseen valituista on naisia 67 %. Kokousedustajien keski-ikä on 46 vuotta. Nuorin valittu kokousedustaja on 22-vuotias ja vanhin 65-vuotias.

Vaaleissa suurimmat henkilökohtaiset äänimäärät keräsivät Heikki Laakkonen ja Christa Pessi Uudeltamaalta, Melina Mäkelä Satakunnasta, Pia Kyrö Kymenlaaksosta sekä Kimmo Alatalo Pohjois-Pohjanmaalta.

Kaikki valitut sekä laajasti tietoa vaalien tuloksesta löytyy PAMin verkkosivuilta osoitteesta www.pam.fi/liittokokous

Liittokokouksessa linjataan PAMin toimintaa ja tehdään henkilövalintoja

Seuraavat askeleet liittokokousvalmisteluissa tapahtuvat valittujen kokousedustajien parissa. He saavat koulutusta ja tietoa kokouskäytännöistä ja pääsevät tutustumaan kokousmateriaaleihin kuten esimerkiksi PAMin tavoiteohjelmaan, josta kokouksessa päätetään. Kokouksessa valitaan myös liiton puheenjohtaja, hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen, hallitus ja valtuusto.

”Luvassa on mielenkiintoinen ja tärkeä kokous niin kokousedustajille kuin kaikille liiton jäsenille. Kokouksessa tehtävät päätökset tulevat vaikuttamaan keskeisesti liiton toimintaan. Lisäksi kokous järjestetään historiallisesti merkittävänä aikana, kun uhka palvelualojen työntekijöiden ja työttömien aseman heikentämisestä on vahvasti esillä Orpon-Purran hallituksen aikeiden vuoksi. Nyt tarvitaan ihan jokaista puolustamaan työväestön edunvalvontaa ja oikeuksia”, PAMin toiminnanjohtaja Heidi Lehikoinen kannustaa.

Lue lisää liittokokouksesta osoitteessa www.pam.fi/liittokokous

Avainsanat:

Liittokokous