Työhyvinvointi - 23.06.2022 klo 09.56

Helteellä työskentelevä on oikeutettu runsaampiin taukoihin

Kesällä elohopea voi kohota lämpömittarissa hyvinkin korkealle. Silloin on tärkeää tietää, mihin työntekijä on oikeutettu vähentääkseen helteen aiheuttamaa kuormitusta. Kuva: Getty Images.

Kesällä monet palvelualojen ammattilaiset työskentelevät kuumissa olosuhteissa. Ilmastoinnin puute tai sen tehottomuus on yleistä niin kaupoissa, toimistoissa kuin varastoissakin. Korkeissa lämpötiloissa työskennellessä on erityisen tärkeää kiinnittää huomioita taukojen pitämiseen.

Kuumissa olosuhteissa työskenteleminen on tuttua palvelualojen työntekijöille. Etenkin kesällä lämpömittarin elohopean kohotessa korkeuksiin työpäivä voi käydä epämukavaksi. Ravintoloiden ja ruokaloiden keittiöissä ahertaville kuumuus on puolestaan ympärivuotinen haaste.

Koronavirustilanne on tuonut oman ikävän lisänsä korkeassa lämpötilassa työskenteleville. Asiakaspalvelutyötä tekeviltä edellytetään joillakin työpaikoilla edelleen kasvosuojaimen käyttöä, mikä voi yhdessä kesähelteen kanssa tehdä olon hyvin nopeasti tukalaksi.

Työskentely korkeissa lämpötiloissa kuormittaa työntekijän elimistöä monin eri tavoin. Sydän lyö nopeammin ja rasittuu samalla. Tavallisimpia oireita ovat väsymys, päänsärky ja huonovointisuus. Siksi työ kuumalla edellyttää toimenpiteitä niin työnantajalta kuin työntekijältäkin.

Kiinnitä erityistä huomiota taukoihin

PAM on tehnyt koosteen suosituksista ja toimenpiteistä, jotka tulee tehdä työpaikalla työpaikan lämpötilan noustessa korkeaksi. Pääset lukemaan aiheesta lisää täältä.

Jos työpaikan lämpötila toimenpiteistä huolimatta ylittää +28 °C, on lisättävä taukojen määrää. Työtä suositellaan tauotettavaksi 10 - 15 min tuntia kohden.

• Jos lämpötila on alle 33 °C, työtä tehdään 50 min ja tauko on 10 min.
  • Jos lämpötila on yli 33 °C, työtä tehdään 45 min ja tauko on 15 min.

Jos lämpötila nousee yli 33 asteeseen raskaissa ruumiillisissa töissä, on ryhdyttävä erityisiin suojelutoimiin. Niitä ovat työntekijän lämpösairausriskin selvittäminen, erityisen suojavarustuksen käyttäminen ja usein toistuva työn tauottaminen. Ensisijaisia ovat tietenkin ilmanvaihtoon ja lämpölähteiden eristämiseen liittyvät tekniset ratkaisut.

Kannattaa tutustua myös Työterveyslaitoksen suosituksiin kuuman haittojen hallinnasta täältä.

Uutinen on julkaistu ensimmäisen kerran 6.7.2021 PAMin verkkosivuilla.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme