Työehdot - 08.10.2021 klo 12.29

Ranskan ravintola-alalle tulossa roima palkankorotus

Ranskan ravintola-alan työnantajaliitto toivoo, että työvoimapula loppuu jos palkkoja korotetaan yhdeksän prosenttia. Kuva: Getty Images/Mint Images RF

Ranskan hotelli- ja ravintola-alalta puuttuu 240 000 työntekijää, mutta huono palkka ja vaikeat työolot karkoittavat hakijat. Työntekijä- ja työantajaliitot ovat yksimielisiä siitä, että työvoimapulan voi ratkaista vain parantamalla palkkoja ja työaikoja.

Ranskan hotelli- ja ravintola-alan työmarkkinaneuvotteluista on tulossa ainutlaatuiset. Palkakorotusta ehdottaa tällä kertaa työnantajapuoli ja neuvottelupöytään pamahtaa yhdeksän prosentin korotus. Miten tähän tilanteeseen ollaan tultu?

"Koronasulkujen aikana moni työntekijä huomasi, että heillä on perhe", kiteyttää tilanteen työntekijäliitto FO:n ravintola-ammattilaisten edustaja Nabil Azzouz.

Koronasulkujen jälkeen sadat tuhannet pienipalkkaiset huonoja työloja hampaita kiristellen sietäneet työntekijät eivät enää palanneetkaan työpaikalle, vaan olivat käyttäneet tilaisuuden vaihtaakseen alaa. Pahiten kato koski ravintola-alaa, jonka reilusta 600 000 ammattilaisesta oli ravintoloiden jälleen auetessa jäljellä enää alle 500 000. Joukkopako alalta jatkuu edelleen ja tällä hetkellä noin 240 000 hotelli- ja ravintola-alan työpaikkaa on täyttämättä.

Paitsi sen, miten hienoa on olla perheen kanssa iltaisin ja viikonloppuisin, moni huomasi  myös, miten vähän poikkeukselliset työajat näkyvät palkkapussissa. Ravintola-alalla työaikoja raskauttavat lisäksi ranskalaiset lounas- ja illallisajat, joiden välissä ravintola sulkee ovensa ja työpäivä katkeaa keskeltä.

Kolmannentoista kuun palkka

Työministeri Elisabeth Born huomautti rekrytointiongelmista valittaville työantajille, että parempi palkkaus voisi saada työnhakijat liikkeelle. Myös hotelli-ja ravintola-alan tärkeimmän työnantajaliiton UMIH:n edustaja tunnustaa, että alan palkkaus ja työolot kaipaavat täysremonttia.

"Jos haluamme tehdä lopun työvoimapulasta, palkkoja on  korotettava 6-9 prosenttia. Myös kolmannentoista kuun palkka ja yksi vapaa viikonloppu kuukaudessa tulee kysymykseen", sanoo UMIH:n työmarkkinaneuvottelija Thierry Grégoire.

Nyt kun kaikki työmarkkinaosapuolet ovat samaa mieltä siitä, että alan palkkaus ja työolot eivät vastaa työn vaatimuksia, aletaan hahmotella yksityiskohtia. Alan johtava työntekijäliitto CGT Service ehdottaa hotelli- ja ravintola-alan minimipalkaksi 1800 euroa, kun suorittavan portaan palkka on tällä hetkellä keskimäärin 1432 euroa.

FO-liitto puolestaan  toivoo, että lounas- ja illallistarjoilun väliin jäävistä ”hyppytunneista” maksettaisiin viisi euroa tunnilta, mistä kertyisi reilut sata euroa kuukaudessa. CFE-CGC HCR- työntekijäliiton edustaja Cécile Mkavavo miettii, olisiko helpoin ratkaisu se, että työviikko hankaline työvuoroineen olisi nelipäiväinen ja sitä seuraisi kolmen päivän lepojakso. Ehdotuksia on siis yhtä monta kuin neuvotteluosapuoltakin. Kaikille on kuitenkin selvää, että neuvottelupöytään istutaan tällä kertaa puhumaan isommista asioista kuin 1-2 prosentin palkankorotuksista.

Teksti: Virpi Latva