Luottamusmies - 04.03.2021 klo 12.35

Sodexon uusi pääluottamusmies: Enemmän arvostusta siivoustyölle

Vantaalla asuva Tuire Autio pitää tärkeänä, että hän voi pääluottamusmiehenä lisätä ihmisten tietoutta edustamastaan kiinteistöpalvelualasta. Kuva: Liisa Takala

Sodexossa työskentelevä Tuire Autio haluaa siivousalalle enemmän arvostusta. Pääluottamusmiehenä hän kokee olevansa sopimusten tulkitsija ja tasa-arvon edistäjä.

Tuire Autio, 49, aloitti alkuvuonna ison talon pääluottamusmiehenä. Hän on ateria-, toimitila- ja kiinteistöpalveluja tarjoavan Sodexon pääluottamusmies edustaen kiinteistöpalvelutyöntekijöitä.

Miten tulit ryhtyneeksi luottamustehtävään?

Häärin joulun alla Helsinki-Vantaan lentokentällä konesiivouksessa, kun minulta tultiin kysymään, voisinko ryhtyä ehdokkaaksi kahden muun ehdokkaan rinnalle. Mietin asiaa yhden iltapäivän ajan ja suostuin. Tammikuun alussa sain sitten ilmoituksen, että olin tullut valituksi tehtävään. Olen työskennellyt kahdeksan vuoden ajan lentokentällä Sodexo Transportissa.

Keitä edustat pääluottamusmiehenä?

Edustan yli viittä sataa kiinteistöpalvelualan henkilöä, jotka tekevät työtä eri puolilla Suomea asiakasyrityksissämme. Heidän tehtäviinsä kuuluvat muun muassa siivous, kiinteistönhoito ja tekninen palvelu.

Mihin asiaan haluaisit muutoksen työelämässä?

Siivoustyön arvostus pitää saada korkeammaksi. Vaikka kotona käyttäisikin imuria ja rättiä, niin ammatikseen siivoaminen vaatii koulutuksen, eikä sitä kuka vain voi tehdä. Siivoustyö edellyttää pitkäjänteisyyttä, sinnikkyyttä ja monitaitoisuutta. Palkan eteen joutuu tällä alalla tekemään enemmän fyysistä työtä kuin monella muulla alalla, mutta samalla saa päivittäisen liikunta-annoksen. Ala työllistää hyvin.

Osaatko vastata kaikkeen, mitä jäsenet sinulta kysyvät?

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Pääluottamusmieskin etsii tietoa ja kysyy. Tehtävässä täytyy olla sen verran tietopohjaa lainsäädännöstä ja työehtosopimuksista, että tietää, mistä asiakirjoista lähtee etsimään vastauksia.

Työ pääluottamusmiehenä on sopimusten tulkintaa, tiedon hakemista, neuvontaa sekä erilaisten asiakysymysten ratkaisua. Koen olevani myös tasa-arvon lähettiläs.

Jääkö sinulle aikaa harrastuksiin?

Pelasin 15 vuotta curlingia SM-tasolla. Olen harrastanut myös valokuvausta, taidemaalausta sekä pianonsoittoa. Nyt koronan aikana, kun kuntosalille ei oikein pääse, sitä lähtee mieluiten ulkoilmaan kävelylenkille.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle