Palkka - 18.05.2018 klo 14.50

Työnantaja jätti yleiskorotukset ja lomarahat maksamatta, "myyntitykille" isot korvaukset oikeudesta

Myyntityötä tehnyt työntekijä on saamassa yhteensä kymmenientuhansien eurojen korvaukset käräjäoikeuden päätöksellä. Hänen työnantajansa ei ollut maksanut hänelle tessin tuomia yleiskorotuksia eikä lomarahoja.

Muun muassa markkinointi- ja liikelahjatuotteita myyneelle yritykselle tuli kalliiksi jättää maksamatta työntekijälleen työehtosopimuksen mukaiset palkankorotukset ja lomarahat. Niitä ei ollut maksettu useisiin vuosiin, ja työntekijä vei asian oikeuteen PAMin avustuksella.

Tällä viikolla Helsingin käräjäoikeus tuomitsi yrityksen maksamaan vuosien varrella kertyneitä saatavia yhteensä yli 30 000 euroa sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Summa sisältää myös osittain hyväksytyn vaatimuksen maksamattomista matkakorvauksista.

Yritys väitti, että kyseinen myyntityötä tehnyt työntekijä olisi ollut sellaisessa itsenäisessä johtavassa asemassa, että hän oli työaikalain ja myös kaupan alan työehtosopimuksen ulkopuolella. Työn luonteen, palkkatason ja muun todistusaineiston valossa käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt tätä väitettä uskottavana.

Niinpä työntekijää koski oikeuden mukaan kaupan alan työehtosopimus, ja sen mukaiset palkankorotukset ja myös lomarahat täytyi maksaa.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, eli työnantajalla on mahdollisuus valittaa siitä hovioikeuteen.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat